Winkelmandje

Dit artikel zit al in uw winkelwagentje. Wanneer u meerdere exemplaren wilt bestellen kunt u dat doen via

Er zijn geen artikelen in het winkelmandje.

De multiculturele refoschool (3)

De multiculturele refoschool (3)

Het reformatorisch onderwijs en de uitdaging van het pluralisme

dr. John Exalto (red.)

Genre:Christelijk leven
ISBN:9789402902730 (Paperback)
Druk:1e druk
Pagina's:240
ISBN:9789402903805 (E-book)
Druk:1e druk
Bekijk eerste pagina's
De multiculturele refoschool (3)Sluiten
Uitverkocht

Dit boek is helaas niet meer via deze site te verkrijgen.

Uw plaatselijke boekhandel kan het boek nog wel op voorraad hebben.

In winkelmandje leggen
Paperback
In winkelmandje
1-2 dagen

€ 14,95

E-book
In winkelmandje
Downloadlink per email

€ 11,99

Temidden van een seculiere wereld staat het reformatorisch onderwijs als een monoreligieuze zuil nog recht overeind. Maar hoe verhoudt dit type onderwijs zich tot de plurale samenleving waarin iedereen zijn eigen waarheid heeft? Hoe worden de leerlingen op actieve participatie in die samenleving voorbereid en welke opvattingen liggen daaraan ten grondslag? Op welke manier wordt in de klas aandacht besteed aan tolerantie en welke visie op andersdenkenden krijgen de leerlingen mee? In deze bundel staat de relatie tussen het reformatorisch onderwijs en de plurale en multireligieuze samenleving centraal. Die relatie is tegelijkertijd een spiegel voor de interne dynamiek van het reformatorisch onderwijs als deel van de Biblebelt en de ontwikkelingen daarbinnen in de omgang met levensbeschouwelijke diversiteit.

Met bijdragen van Gerdien Bertram-Troost, Nico Broer, John Exalto, Bram de Muynck, Niels Rijke, Bart Jan Spruyt, Richard Toes, Wim Westerman en Maarten Wisse. 

De multiculturele refoschool is het derde deel in de serie ‘Biblebelt studies'.

Recensies

De multiculturele refoschool

De Wekker | 20 juli 2018

Dit boek is het derde deel in de serie ‘Biblebelt studies’. Daarin worden onderwerpen verkend over de cultuur, geschiedenis en betekenis van orthodoxe protestanten in de zogenaamde ‘bijbelgordel’, die van Zeeland naar Overijssel slingert. In dit deel staan een aantal aspecten van de reformatorische school in de schijnwerpers. Tien verschillende onderzoekers en auteurs werkten mee: Gerdien Bertram-Troost, Nico Broer, John Exalto, Bram de Muynck, Niels Rijke, Anneke Pons, Bart Jan Spruyt, Richard Toes, Wim Westerman en Maarten Wisse.

De rode draad door het boek heen is de vraag hoe een goede balans gevonden wordt tussen openheid naar de samenleving en andersdenkenden toe aan de ene kant en behoud van eigen identiteit, normen en waarden aan de andere kant. Worden kinderen van ouders die een ander geloof hebben toegelaten binnen een reformatorische school of worden ze geweigerd? Worden middelbare scholieren voor bereid op de grote diversiteit in de Nederlandse samenleving, bijvoorbeeld door contact te leggen met andere scholen, of worden de deuren stevig vergrendeld? En zijn de antwoorden op deze vragen in een stad als Rotterdam en in het hart van de Veluwe gelijk, of zijn er meerdere goede antwoorden mogelijk? De onderwerpen en de insteek van de scribenten is verschillend, maar de eindredactie is er toch in geslaagd er een geheel van te smeden. Meerdere hoofstukken zetten aan tot denken, waarbij er twee echt uitsprongen. De door Richard Toes en Bart Jan Spruyt beschreven zoektocht van de Guido de Bres in Rotterdam-Zuid laat op een indrukwekkende manier zien hoe spannend de genoemde vragen worden, als een paar kilometer verderop een islamitische school in ernstige onderwijskundige problemen komt. Ook het afsluitende hoofdstuk van Maarten Wisse, die heel bewust Christus en niet allerlei regels en regeltjes centraal stelt, zal de lezer inspireren. De antwoorden die hij aanreikt zijn namelijk niet alleen in de school, maar ook in kerk en gezin bijzonder relevant

Bezoek ook andere websites van Erdee Media Groep

bezoek ook sluiten