Woorden van wijsheid voor onderwijsgevenden
Deel 10 serie Woorden van wijsheid
Genre: | Christelijk leven |
ISBN: | 9789402904642 (Gebonden) |
Druk: | 1e druk |
Pagina's: | 110 |
ISBN: | 9789402905434 (E-book) |
Druk: | 1e druk |
Winkelmandje
Dit artikel zit al in uw winkelwagentje. Wanneer u meerdere exemplaren wilt bestellen kunt u dat doen via
Er zijn geen artikelen in het winkelmandje.
€ 19,95
Van € 16,50
Voor € 9,95
€ 9,95
€ 24,50
Deel 10 serie Woorden van wijsheid
Genre: | Christelijk leven |
ISBN: | 9789402904642 (Gebonden) |
Druk: | 1e druk |
Pagina's: | 110 |
ISBN: | 9789402905434 (E-book) |
Druk: | 1e druk |
Dit boek is helaas niet meer via deze site te verkrijgen.
Uw plaatselijke boekhandel kan het boek nog wel op voorraad hebben.
€ 9,95
€ 7,49
Als onderwijsgevende vervult u een belangrijke schakel tussen de generaties. Wat geeft u door, in woord en in voorbeeld? Wat draagt u bij aan de wezenlijke vorming van onze leerlingen, kinderen en jongeren? Hoe zullen de leerlingen zich later uw lessen herinneren? Dient u het onderwijs met hart en ziel?
Voor antwoorden op dit soort vragen denkt een oud-schooldecaan, nu predikant, vanuit Gods Woord met u na. Dat Woord biedt blijvende (Schrift)woorden van wijsheid, die zegenrijk zijn gebleken voor elke generatie. Daarom zo waard om nu (ook door u) doorgegeven te worden.
Bewaar het Pand | 19 december 2017
De auteur is predikant van de Gereformeerde Gemeente te Klaaswaal en docent praktische vakken aan de Theologische School van de Geref. Gemeenten te Rotterdam. Het ‘Woord vooraf’ bestaat uit enkele leerzame vragen en antwoorden uit de Grote Catechismus van Westminster (1648) over het vijfde gebod. Onderwijsgevenden hebben een belangrijke taak. Zij hoeven het in het onderwijs geven niet over zichzelf te hebben.
We lezen op blz. 32 “Maar spreek goed over deze trouwe Verbondsgod en Hoorder van het gebed. Hij is het zo waard! Vertel maar Wie de Heere is voor een ellendige. Wie Hij wil zijn voor Zijn ellendig volk. Hoe goed het is om deze God (jong!) te zoeken en te vrezen. Laat het maar horen. Daar krijg je nooit veroordeling op.” Op blz. 57 klinkt door dat ons leven genadetijd is, voorbereiding op de grote eeuwigheid. We kunnen ons leven niet overdoen. Op blz. 58 wordt de vraag gesteld aan onderwijsgevenden of leerlingen dat aan hen merken. Op blz. 59 lezen we “Wat te denken van de kostbaarheid van de lestijd? Van de
zorgvuldige voorbereiding van de les (wat merkbaar is in de structuur en het verloop ervan), het op tijd beginnen en op tijd ophouden. Laat toch merkbaar zijn, dat we de tijd ‘kostbaar achten.’ Laat elke vorm van dagdieverij en verborgen taakverzuim ons vreemd zijn. Want daar rust geen zegen op. De hand van de vlijtige daarentegen zal gezegend worden.” De auteur waarschuwt tegen een optimistisch kindbeeld en wijst naar het Bijbelse kindbeeld: aan allerhande ellendigheid, ja de verdoemenis zelf onderworpen maar ook in Christus geheiligd en daarom gedoopt (blz. 86). Op blz. 88 wordt geschreven over gewetensvorming. Het inscherpen van goede gewoonten zoals het morgen- en avondgebed.
Voor onderwijsgevenden is dit boekje een aanrader.
De Saambinder | 28 december 2017
Uitgeverij De Banier brengt mooie cadeauboekjes op de markt in de serie ”Woorden van wijsheid voor...”. Aan de hand van een gepaste Bijbeltekst zijn korte doordachte en doorleefde overdenkingen geschreven.
In dit deeltje schrijft onze geliefde broeder en leermeester ds. G.J.
van Aalst over thema’s die onderwijsgevenden zullen aanspreken.
In fijnbesnaarde miniatuurtjes zet hij aan het denken, onder
meer over gezag, het gebed, over grenzen stellen, kostbare (les!)
tijd, verschil in gaven, digitalisering versus ‘het geloof is uit het
gehoor’. En: ‘Liefde is niet soft. Liefde is eerlijk. Maar ze zoekt
zichzelf niet’. De stukjes hebben diepgang.
Het uitgangspunt is dat onderwijsgevenden een belangrijke schakel
vervullen tussen de generaties. De Heere zegt dat Hij Zijn Naam
‘van kind tot kind’ zal voortplanten. Van groot belang is dan wat
leraren doorgeven, in woord en voorbeeld. Wat dragen ze bij aan de
wezenlijke vorming van onze kinderen en jongeren? Hoe zullen de
leerlingen zich later hun lessen herinneren? Dienen ze het onderwijs
met hart en ziel? Proeven de jongens en meisjes iets van oprechte
liefde en bewogenheid, oprechtheid en zelfverloochening?
Het is nodig om als leraar zelf leerling te mogen zijn van de grote
Leraar ter gerechtigheid, de Heere Jezus Christus. Zaligmakend
Geesteswerk maakt ootmoedig en afhankelijk ‘als een kindeke’.
Als ervaren onderwijsman kent ds. Van
Aalst de weerbarstige praktijk. Steeds
klinkt ook iets door van het bewogen hart
van een liefhebbende vader en grootvader:
‘Ik heb geen meerdere blijdschap dan
hierin dat ik hoor dat mijn kinderen in de
waarheid wandelen’ (3 Joh: 4).
Er klinkt goede raad: ‘Vertel maar Wie de
Heere (...) wil zijn voor Zijn ellendig volk.
Hoe goed het is om deze God (jong!) te
zoeken en te vrezen. Laat het maar horen.
Daar krijg je nooit veroordeling op’.
Kerkenraad, doe dit ‘kleinood’ eens cadeau
aan de onderwijsgevenden van de school
waarop uw doopleden(!) gevormd worden,
met een hartelijk briefje erbij. Als blijk van
waardering en als onderstreping van onze
gezamenlijke verantwoordelijkheid als
kerk en school.