Dr. Ewald Mackay schreef een stevig boek met een mooie titel,
”De Gedenkbalk van het Grote Huis”. De gedenkbalk, bekend van
oude boerderijen, waar bijzondere gebeurtenissen met jaartallen
werden gekerfd in een van de draagbalken. En het Grote Huis,
beeld van het leerhuis van de Joden in de diaspora, al eerder
gebruikt door Mackay. Dit boek is een persoonlijke kijk op de geschiedenis
vanuit de joods-christelijke geloofstraditie.
Ewald Mackay verstaat de kunst om zijn lezers deelgenoot te
laten worden van persoonlijke ervaringen. In ”De Gedenkbalk van
het Grote Huis” doet hij dit door eerst zijn eigen geschiedenis te
vertellen. Daarin wordt hij zeer persoonlijk en zet hij de toon door
te stellen dat Gods hand in de geschiedenis zichtbaar is. Mackay
beseft daarbij dat het bij het beschrijven van de geschiedenis
in christelijk licht gaat om een interpretatie van de schrijver. Hij
stelt dat hij vanuit dat perspectief probeert het verleden te leren
kennen, maar ook om via dat verleden zichzelf te leren verstaan.
Vervolgens neemt Mackay de lezer mee, vanaf de schepping,
langs het Israël van het Oude Testament, naar de Vroege Kerk, de
Middeleeuwen, en vervolgens alle omwentelingen van het Humanisme
en de Reformatie tot aan de Verlichting en de Romantiek.
Om tenslotte te eindigen bij de schaduwlanden van de twintigste
eeuw. Mackay laat daarbij zien op welke wijze hij de geschiedenis
heeft geprobeerd te onderzoeken aan
de hand van verschillende theorieën en
talloze bronnen. Hij neemt de lezer mee
in de vragen die bij hem opkomen en in
zijn zoektocht naar antwoorden: ‘Na al
deze zoektochten en verkenningen ben ik
terechtgekomen bij het Grote Huis van de
christelijke geloofstraditie. In dat Huis wil
ik wonen’.
Door zijn persoonlijke ervaringen en ook
zijn geloofsvragen continue door zijn boek
heen te weven, maakt Mackay duidelijk
dat het om zijn interpretatie gaat. Daardoor
schept hij ruimte voor andere interpretaties
van de lezer.
Ewald Mackay eindigt zijn boek met de
notie dat Gods hand over de geschiedenis
is. En dat we op weg zijn naar het einde der
tijden. Dan is de aardse stad voorbij en zal
de stad van God, het hemelse Jeruzalem,
neerdalen uit de hemel.
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info