• levering binnen 1-2 werkdagen
  • veilig betalen

Eenzijdige verbondsliefde

Ds. Joh. van der Poel, oud gereformeerd predikant te Ede, kon vaak diep in de put zitten. Dat is terug te vinden in dit boek met zeven preken over de Psalmen. In een preek over Psalm 71 gaat het over kruis dragen. En dan zegt hij: ‘Daar kun je niet over praten. Die kruisen kun je niet buiten de deur krijgen. Daar kun je halve nachten van rondlopen en hele nachten van wakker liggen’ (blz. 65).
Maar zijn hart kon ook hoog in de Heere opspringen. Dat is ook terug te vinden in deze preken: ‘Als het bloed der verzoening tussenbeide gekomen mag zijn en de gerechtigheid van Christus, dan zal de dood geen verschrikking zijn. Dan is God alles en dan zijn wij niets, en dan is de wereld ook niets meer’ (blz. 13). In deze preken vind je veel invallende gedachten, zoals deze: ‘Wij doen nooit een goed werk, nooit een heel werk, maar God doet nooit een half werk’. En veel persoonlijke mijmeringen zoals: ‘Ik zei gisteren nog tegen iemand: ‘Als ik er zal mogen komen, en ik zou eventjes terug mogen komen (het is dwaas gezegd, maar ik ben een dwaas), dan zal ik zeggen: Ik ben er toch gekomen. Het kon niet en het is tóch gebeurd. En dan thuis in God’. Ds. Van der Poel sprak soms bijna literaire woordspelingen uit over de ernst van het leven, de kortheid van de tijd en de leegheid van de wereld, maar vooral over de liefde van God in Christus, Die naar Zijn vrijmachtig welbehagen zondaren wil oprapen van de vlakte van het veld. Zijn beste vriend op aarde was ds. W.C. Lamain. In de preek over Psalm 71 zegt hij: ‘En om half acht belde broer Lamain uit Amerika. En die wenste me alle goeds. Alle goeds. Ik vroeg: ‘Hoe gaat het bij jullie?’ Hij zei: ‘Het is donker’. Ik zei: ‘Bij ons ook’. Maar het kon zo donker niet zijn in Ede, of de Heere was goed voor slechte mensen: ‘Het is toch wat. Zó is er niets dan twijfel, en zó is er weer zekerheid, weer waarheid en weer onwankelbaarheid. Want dan rust de ziel op God en Zijn trouw en op Zijn verbond tot in der eeuwigheid’.