• levering binnen 1-2 werkdagen
  • veilig betalen

Luther, een mens zoekt God

De auteur is hoogleraar KGS aan de TUA in Apeldoorn en directeur van REFO500. Het is een boek dat je nieuwsgierig maakt naar het vervolg: goed leesbaar en zeer leerzaam en boeiend geschreven met citaten van Luther . Veel afbeelden(vaak in kleur) die naar de tekst verwijzen en verrijken. De auteur citeert met veel kennis van zaken uit diverse bronnen, zodat de sfeer waarin Luther opgroeide, studeerde en leiding gaf voor je gaat leven.
De waardering voor de persoon van Luther, zijn baanbrekend werk en het door het geloof staande blijven tegen veel weerstand in de vorm van machtsvertoon van kerk en staat vv, geeft verwondering en dankbaarheid. Het boek beschrijft oude en nieuwe zaken die met het oog op het Luther-jaar van belang zijn voor: het onderwijs, catechese, godsdienstige opleidingen en het gesprek Rome/Reformatie. Bewondering ook voor Katharina von Bora om zo’n gezin met veel gasten die korte of langere tijg in het gezin bleven, ‘draaiende’ te houden, ook door de doorlopende bedrei -ging van het leven van haar man. Opbouw boek: Na inleiding, tien hoofdstukken: Kind 1483/1500; Student 1501/1505; Monnik 1505/1511; Exegeet 1511/1519; Theoloog 1517/1519; Architect 1520/1521; Reformator 1521/1525; Vader 1525/1530; Professor 1530/1537; Profeet 1538/1546. Bronnen en literatuur; Noten. Registers van personen en plaatsen. Ik geef nog enkele citaten om het belang van kopen van deze uitgave onderstrepen: ‘Luther raakte ervan overtuigd dat de volgorde van heiliging en rechtvaardiging anders moest. Wij worden niet rechtvaardig doordat wij ons heiligen, maar wij heiligen ons omdat gerechtvaardigd zijn’(79).(Hfd.4) ‘De aflaat vergeeft geen schuld en helpt in de verhouding met God geen steek verder. Dat is Luthers eigenlijke probleem. De aflaat brengt een mens niet tot het berouw dat God van ons vraagt. Het maakt genade betaalbaar, uitwendig, goedkoop en nodigt eigenlijk uit tot zondigen ‘(87/88). (Hfd.5). ‘Ik geloof dat in de afgelopen duizend jaren de heilige Schrift niet zo zuiver en helder behandeld is en dat zijn gave dicht in de buurt van de apostolische tijd komt’. (Luthers reactie op inaugurele rede van Melanchthon in 1518’(113).(Hfd.5). ‘Luthers kritiek op de kerk van Rome is dat zij zich verschanst achter drie dikke muren waar haast gen doorkomen aan is: :a. de kerk (een hogere macht is dan die van de overheid; b. de leer ( dat alleen de paus bevoegd is de Bijbel uit te leggen);3. de paus boven het concilie staat (137). ‘Rondom Luthers van de Bijbel bestaan vier misverstanden: 1. De Lutherbijbel, alsof de Bijbel van Luther was, of een bijbelversie van Luther, hij vertaalde een bestaande bijbel; 2. Luther was niet de eerste die de Bijbel in het Duits vertaalde; er waren tenminste al 18 vertalingen van de hele Bijbel in het Duits verschenen; 3. Op de Wartburg heeft Luther alleen het NT vertaald; 4. Luthers Bijbelvertaling heeft niet de Duitse taal geschapen en tot eenheid gebracht. Hij heeft wel de Duitse taal wel beïnvloed en veel nieuwe woorden gegeven (171). Het laatste geschrift (een stukje papier met een paar zinnen) dat van Luther bewaard is gebleven en dat na zijn dood op een tafel werd aangetroffen bevat enkele zinnen: ’Laat niemand denken de Heilige Schrift voldoende geproefd te hebben, als hij niet eerst honderd jaar samen met de profeten de gemeente geleid heeft’. *(-) ‘Wij zijn bedelaars. Dat is waar’(308). Van harte aanbevolen.

Luther

Prof. dr. H.J....+
vanaf 1695