• levering binnen 1-2 werkdagen
  • veilig betalen

Kruisdragen

Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met lijden. We vergeten zo vaak dat het leven eindig is, terwijl we toch belijden dat er zoveel moeite en verdriet is. God wil ons hieraan herinneren en brengt lijden op ons pad.

Hij wil dat wij nadenken over het einde van ons leven, maar ook dat wij onze tijd in Zijn dienst besteden. Dat we zien wat echt van belang is. Mogen we dan niet vragen: `Waarom'? Zeker wel. Kijk maar bijvoorbeeld in de Psalmen. Daar wordt het zo vaak geroepen. Jezus riep Zelf aan het kruis: `Waarom heeft U Mij verlaten? Kruisdragen kan een persoonlijke zegen geven. Dat betekent niet dat het kruis dan wordt weggenomen, maar er mag in vertrouwen op God worden ervaren dat Zijn genade voor ons genoeg is. Dat is het Bijbelse vertrouwen in de stormen van ons leven. Ook kun je een ander ermee tot zegen zijn. Ds. Zondag mag dit zeker zo zeggen vanwege zijn eigen ervaringen rond het verongelukken van zijn dochter. De Heere geeft hoop, dwars door alles heen. Hij wil dat je door het geloof steeds meer op Jezus gaat lijken. Hem mag volgen in Zijn lijden. Soms wordt het lijden van een ander niet begrepen en kan met (goedbedoelde) woorden de ander juist gekwetst worden. Leef mee, bied praktische hulp aan, wees er gewoon voor de ander, maar vooral: bid voor kruisdragers! Aan het eind van het boek neemt de schrijver ons mee naar de Dag waarop al het lijden voorbij zal zijn en  waarop ook duidelijk wordt of wij zorgden voor onze naasten met een "beker koud water". Een indringend boekje over een thema dat we allemaal wel zullen herkennen.

Kruisdragen

ds. W.A. Zondag
vanaf 749