• levering binnen 1-2 werkdagen
  • veilig betalen

Reisgids voor pelgrims

Het nieuwe dagboek ”Reisgids voor pelgrims” is samengesteld uit de werken van John Bunyan. Zijn gevangenis in Bedford werd een preekstoel. In de ”Pelgrimsreis naar de eeuwigheid” heeft hij al vele duizenden, wereldwijd, de weg mogen wijzen. Voor hoevelen dit al tot eeuwige zegen werd, tot op de dag van vandaag, zal alleen in de hemel bekend zijn.
In het dagboek krijgen we nuttige Bijbeluitleg voor dagelijks gebruik aangereikt. Korte overdenkingen voor alle 366 dagen van het jaar. Eenvoudige en bewogen uitleg van de Schrift, onderwijzend en bemoedigend voor pelgrims op reis naar de hemelstad en jaloersmakend voor onbekeerden. De stukjes kunnen apart worden gelezen, dagelijks met eigen bijbehorend Bijbelgedeelte. In de stijl van Bunyan is er geen aparte aandacht voor de feestdagen, maar dat is geen bezwaar. Vaak geven de stukjes samen een serie uitleg rondom een Bijbels thema. Om een indruk te geven noem ik er enkele die mij opvielen: de voorrechten van Gods kinderen; komen tot Christus en Hem volgen; wonderen aan rechtelozen; de zonde vlieden. Ook praktische onderwerpen komen ter sprake zoals: moeilijke wegen; Gods hoogten en diepten; gevaren op de weg. In de poel Moedeloosheid en andere reisthema’s herkennen we de Christenreis. Ook vinden we: beproevingen in de loopbaan; schuld en vergeving en andere thema’s die gekend moeten worden. Zelfs de opvoeding in het gezin (januari) en de opdracht tot evangeliseren (november) zijn niet vergeten. Wat hadden onze oudvaders een brede blik. Anno 2019 staat het gezag van de Bijbel onder grote druk. Het is dringend nodig om samen kennis te nemen van de Bijbel en de uitleg van de oude schrijvers. Zij hebben onze vaderen gevormd en gefundeerd in Gods Woord en wijzen ook nu de weg in de doolhof van het leven. Hoe kunnen we beter de onderlinge eenheid zoeken dan samen de bronnen te onderzoeken? Dit eenvoudige dagboekje zou een mooi begin kunnen zijn. Ik hoop dat de gebruikers verleid worden om Bunyans werken zelf te gaan pakken. Aan de uitvoering van dit boekje in luxe band zal het niet liggen en de prijs is redelijk voor zo’n waardevolle ‘reisgids’ die nooit veroudert.

Reisgids voor pelgrims

John Bunyan
vanaf 1499